tirsdag 27. oktober 2009

Mat, treningsstudio og salonger

Maten jeg faar her er veldig god, men det gaar for det meste i det samme...
til frokost faar jeg frokostblanding, brod med eggerore eller pannekaker med sirup. Paa skolen kjoper alle sammen seg mat i kjosken, og vi kan velge mellom patelitos, noe som kan minne litt om innebakt pizza bortsett fra at det eneste som er inni er kylling eller ost, den har annerledes deig, er mindre og er frityrstekt. Vi kan ogsaa kjope toast, kake, en merkelig brod lignende ting, som jeg ikke er helt sikker paa hva er, men det er veldig godt, og selvfolgelig kan vi kjope masse godteri. Det aa staa i ko for aa faa kjope maten er skikkelig stress... det er alltid ca 20 stk som presser paa for aa komme saa nerme disken som mulig (disken er ca 2 m bred) og alle sammen roper ut hva de skal ha. Saa kommer jeg, som har blitt ganske sjenert av aa gaa paa denne skolen, og staar og venter fint paa tur. Det som er ganske komisk er at for en eller annen merkelig grunn saa er det alltid jeg som faar kjopt mat forst... Naar jeg kommer hjem fra skolen har vertsmoren min maten staaende klar for meg og Sarai (vertssosteren min). Denne maten berstaar ogsaa for det meste av det samme, ris, bonner og kjott (som regel kylling). Med maten faar jeg ofte avokado og/eller knust platano (gronn banan) som er frityrstekt. Det er skikkelig godt.

Etter skolen har jeg ikke saa veldig mye aa gjore, saa jeg snakket men noen venner og de fortalte meg at i tillegg til ettermiddagsskole saa gaar de ogsaa til treningsstudio, og jeg innsaa at med tanke paa all maten jeg spiser sa hortes treningsstudio ut som en ganske god ide. Saa jeg begynte aa lete og ble ganske overasket over aa finne ut hvor mange treningsstudioer det faktisk er her, bare i mott omraade er det tre eller fire som ligger ganske nerme. Men selv om det er mange saa er forskjellen paa kvalitet veldig stor. Det forste stedet jeg gikk til saa fikk jeg gratis inngang til alle timene de hadde der, jeg kunne komme naar som helst, jeg fikk personlig trener og gratis inngang til sauna og spa, selv om det virket veldig fristende, saa var det alt for dyr saa jeg bestemte meg for aa prove noe litt billigere... Da ble jeg med vertsmoren min til et sted i nerheten av huset, og da jeg forst saa stedet maa jeg innromme at jeg ble ganske skeptisk, og det ble ikke akkurat bedre da jeg kom inn. Det var et ganske lite sted, som bare hadde tre vegger, den siste "veggen" var netting, jeg er ikke helt sikker paa hva gulvet var, tror det var en fin blanding mellom betong, tre og pappesker... halvparten av maskinene der var odelagt og de hadde ikke airconditioning, bare vifter i taket, men strommen var saa svak, at jeg hadde ikke merket store forskjellen dersom viftene ikke var der...
Jeg og vertsmoren min skulle vaere med paa en aerobic time, som ende opp med aa se ut som en nattklubb. De satte paa hoy salsa, merengue og regeton musikk og vi startet og danse. Dette var forste ganske jeg fikk provd meg paa salsa og det var kjempe morro, men veldig vanskelig. Selv det var morsomt saa virket det ikke helt som et sted hvor jeg kunne gaa regelmessig.
Naa har jeg endelig funnet noe som er ca midt i mellom de to andre treningsstudioene, og det virker skikkelig bra, og jeg tror det virkelig var paa tide at jeg begynte aa trene. Da jeg kom dit fikk jeg hjelp av en av de som arbeidet der til aa utarbeide en rutine som jeg skal gjore hver gang jeg kommer, og saa noterer de utviklingen for aa se hvordan det gaar. Forste gangen jeg gjorde denne rutinen gikk jeg hjem med skjelvende fotter og veldig slitne armer, det var saa vidt jeg greide aa betale taxi sjaaforen da jeg kom frem til huset fordi jeg var saa sliten i armene. Forhaapentlighvis blir det bedre med tiden.

I tillegg til at det er veldig mange som gaar til treningsstudioer, saa er det veldig vanlig for kvinnene aa gaa til haarsalonger. De som har mest penger gaar en gang i uka og faar vasket haaret, rettet det ut og de faar en haarpleie slik at det skal holde seg slik saa lenge som mulig og slik at det alltid ser ut som om de nettop har kommet fra salongen. Det er veldig billig, jeg trengte bare aa betale 50 kr for aa vaske haaret, klippe det, rette det ut og for behandlingen. I tillegg saa er det nesten som et motested for kvinnene i nabolaget. De kommer dit, drikker kaffe og prater om alt det som har hendt den siste uka mens de venter paa at det blir deres tur.
Den salongen jeg gaar til er veldig bra og ganske billig og det er slik med de fleste salonger det er derfor de som bor her har raad til aa gaa saa ofte. Vertssosteren min fortalte meg at de dyreste salongene vanligvis ikke er like gode som de billigere fordi de billigere har mer erfaring fordi fler personer gaar dit. I noen av de dyreste salongene er alt de kan hjelpe deg med er vaske haaret og rette det ut, mens hos de billigere er det flere som kommer og de ber om flere forskjellinge ting, saa de kan klippe haaret, farge det osv.
Det er bare kvinnene som gaar til salongene, mennene gaar til "la peluqueria", barbersalongen. Jeg har ikke vaert der, saa jeg kan desverre ikke fortelle om hvordan ting fungerer der...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar