søndag 11. oktober 2009

Skole og fritid

Nå begynner vi å nærme oss høsten, men fremdeles så er det ekstremt varmt. På skolen er vi nødt til å bruke uniform, og det innebærer beige langbukse og gul t-skjorte. Den gule t-skjorten er bare for mitt trinn (4 bachilier), de andre bruker blå t-skjorte eller hvit, de med hvit går en annen yrkesrettet linje. De som går på skolen er mellom 5 og 25 år. Her er utdanningen veldig viktig, så foreldrene sender barna sine på skolen så tidlig som mulig, jeg vet av noen som er 3 år og har startet på skolen, men i tillegg så er det mange som ikke kan begynne på skolen så tidlig fordi foreldrene ikke har penger, eller fordi de må hjelpe til i hjemmet eller jobbe. De forskjellige trinnene er 1-8 (barneskole) og 1-4 bachilier (high-school). De må bestå året for å komme seg til neste trinn. Karakterene er litt annerledes enn i Norge, på prøver kan du få opp til 30 poeng, så hvis du får 25/30 så er det ganske bra, men dersom du får under 20 er det dårlig. På min første prøve fikk jeg 11/30 og det er den første gangen jeg har blitt så glad for en så dårlig karakter, og så overasket over at det gikk så bra. Sluttkarakteren er opp til 100 poeng, dersom du får under 70/100 så er det veldig dårlig og det er så vidt at du kommer det til neste trinn, dersom du får 95/100 er det veldig bra.
Skolen begynner kl 08.00 med oppstilling i skolegården, synging av nasjonalsangen og lesing i bibelen, deretter går vi i rekker inn til klasserommene, jentene først så guttene og til slutt læreren. Vi er ca 50 stk i klassen og klasserommet er litt mindre enn klasserommene i Norge. Vi har en fast timeplan, men vi kan ikke stole helt på den fordi det hender at lærerne ikke dukker opp, de vil gjøre noe annet, noen lærere glemmer tiden og vi får dobbeltime i stedet for enkeltime +++. Det er ganske greit, fordi de kan ikke skylde på oss når noe slikt skjer fordi vi har et fast klasserom hvor vi er i hver time, og det er lærerne som må komme til oss. De forskjellige fagene vi har er: sociales (historie), arte (kunst), quimica (kjemi), spansk, matte, fransk, formación ciudadana (noe lignende samfunnsfag), moral y civica (er ikke helt sikker på hva det er), formación humana (religion) og educación fisica (gym). Vi har ikke begynt med engelsk enda, det kommer etter jul.
Timene er ganske vanskelige fordi jeg ikke forstår alt de sier og jeg har ingen bøker, så det er vanskelig å lese seg opp til det. Ettersom jeg ikke forstår så veldig mye av det de sier, blir det også ganske vanskelig med prøvene, og enda vanskeligere blir det når jeg ikke forstår alle ordene de bruker, men jeg har alltid med meg en ordbok jeg kan bruke, noe resten av klassen synes er hysterisk morsomt når jeg er nødt til å bruke ordboka for å forstå hva de spør om på prøvene. Siden det er en ganske fattig skole er vi nødt til å betale for å få ta prøven, noe jeg synes er ganske irriterende, være nødt til å betale for å få ta en prøve hvor jeg bare klarer å svare på halvparten av spørmålene for så å få tilbake prøven og finne ut at jeg svarte feil på halvparten av dem. Men skolen har blitt veldig mye enklere ettersom jeg har blitt bedre kjent med dem i klassen og nå begynner jeg å forstå mer. Det som er, er at jeg forstår alt de sier dersom de snakker i vanlig tempo og snakker som de leser, men personene i klassen min har en tendens til å droppe halvparten av ordene og resten av ordene er forkortet, i tillegg så snakker de ekstremt fort. Men jeg begynner å bli vandt til det så nå er det veldig mye lettere enn i starten.
Skolen slutter kl 13.00 og jeg og lillesøsteren min Sarai må gå et lite stykke til et sted hvor vi kan ta en concho til huset hvor moren vår står og venter med en middag som vanligvis består av ris, kjøtt og bønner.
Etter skolen er jeg for det meste med venner fra AFS, vennene mine fra skolen har ikke så mye tid til å gjøre ting etter skolen ettersom de må jobbe, gjøre lekser (jeg har også lekser, men det er ikke alltid jeg forstår hva lærerne sier og da får jeg ikke med meg hva leksene er) eller så har de fritidsaktiviteter de må gå til, ganske mange har ettermiddagsskole i tillegg.

I helgene er det vanligvis en eller annen fest som vi går til, det er ganske uvandt å gå ut hver helg, men festene her er ganske morsomme, jeg får lære meg å danse, møter mange nye folk og det er alltid noe morsomt som skjer. Det varierer litt om vi går på private fester eller om vi drar på klubb eller diskotek. De festene på klubber og diskoteker er ikke like morsomme som de private festene, det er mer dansing, men det er ikke så veldig mye mer enn det. Nå i helgen var jeg på en bassengfest, men det var ikke ekte basseng, så jeg er ikke helt sikker på om det er rett navn… Festen var hjemme hos en venn fra klassen og det var mange andre venner fra klassen der i tillegg til lærerne mine i matte og kjemi. Jeg ble ganske overasket da de kom gående inn til festen, men det var veldig morsomt. Dette er garantert den første gangen jeg har vært på en slik fest og opplevd at lærerne mine har blitt skuffet fordi jeg ikke drikker rom. Det var en veldig morsom fest, men jeg er ganske spent på hvordan det bli i morgen når jeg skal på skolen igjen og jeg har en matteprøve.

Endelig har jeg fått dra på stranda, jeg har vært der to ganger og det var helt fantastisk! Første gangen var jeg med søsteren min, kjæresten hennes og en venn, den andre gangen var jeg der med søsteren min, kjæresten hennes og familien hans. Det var helt utrolig begge gangene! Den nærmeste og beste stranden er i nærheten av et sted som heter Puerto Plata og det er ca 1 time og 30 min unna oss. Stranden er utrolig fin og det er kjempe varmt. Jeg smurte meg inn med solfaktor 50 hver halvtime og greide fremdeles å bli solbrent…
Vannet er nesten helt blått og behagelig varm temperatur, men det er veldig salt vann det er det eneste problemet. Like ved strandkanten er det mange kiosker og små restauranter, og det er alltid noen som går rundt på stranda og selger småting eller spiller gitar og synger for å tjene penger. Selv om jeg ble ganske solbrent så likte jeg det veldig og jeg gleder meg til jeg skal tilbake.

Varmen er veldig vanskelig uansett hvor jeg er. Alle sammen sier at det begynner å bli kaldere, men jeg må innrømme at jeg har ikke lagt merke til store forskjellen. Men ekstra ille blir det når jeg er i huset og strømmen går (noe som skjer minst en gang hver dag) da blir det veldig vanskelig å holde ut fordi viftene ikke fungerer (vi har ikke airconditioning). Som regel kommer strømmen tilbake før vi legger oss, men en gang forsvant strømmen for en hel natt og alle sammen måtte legge seg for å sove på stua fordi det er der det er mest gjennomtrekk.

Jeg begynner å bli vandt til det som skjer, skolen og familien så nå går dagene mer automatisk, det er også lettere å snakke så jeg regner med at når det har gått enda en måned så forstår jeg det meste av det som blir sagt rundt meg og jeg kan være med i samtalene også, jeg gleder meg veldig til det, jeg skal prøve å skrive litt oftere og litt mindre, jeg skal også prøve å legge ut flere bilder.

3 kommentarer:

  1. "På skolen er vi nødt til å bruke uniform, og det innebærer beige langbukse og gul t-skjorte." - Hmm..bra match?

    "Jeg smurte meg inn med solfaktor 50 hver halvtime og greide fremdeles å bli solbrent… " - Hahaha haha hah

    "...være nødt til å betale for å få ta en prøve hvor jeg bare klarer å svare på halvparten av spørmålene for så å få tilbake prøven og finne ut at jeg svarte feil på halvparten av dem." - Nok en gang, hahah hah haha..

    SvarSlett
  2. Veldig kjekt å lese om hvordan du har det. Enig med Ranveig at det var endel morsomme ting :) Lykke til med språkbarrieren - det stemmer nok det du skriver at om en mnd så går det enda bedre!

    SvarSlett
  3. neste gang du tar prove kan du jo betale litt ekstra, kanskje du far bedre karakter da?

    SvarSlett