fredag 8. januar 2010

Jul og nyttaar

Julen her var paa samme tid lik og veldig forskjellig fra i Norge. Som jeg har fortalt tidligere har de diverse adventstradisjonene de har her, som nochecita og mañanita. I tillegg har de en tradisjon som kalles angelito. Det er en slags samling med venner hvor de gir hverandre gaver.
Paa julaften samlet familien seg og spiste middag sammen, vi fikk besok av noen venner og en en liten del av familien. Kvelden startet selvfolgelig med masse dansing, typisk dominikansk musikk og litt drikke. Da middagen var ferdig var det saa mye mat paa bordet saa det var ikke plass for at vi kunne sitte der, saa da ble vi spredt rundt i rommet. Det var en veldig trivelig feiring, men hele adventstiden og julefeiringen var saa forskjellig fra det jeg er vent med i Norge saa for meg foltes det mer ut som en bursdagsfeiring enn julefeiring.
Tiden mellom jul og nyttaar var ganske normal, det var ingenting spesiellt som foregikk, bare fester paa kveldstid (men slik er det i hver ferie).
Nyttaarsaften var ogsaa ganske forskjellig, familien min har ingen spedielle tradisjoner, saa vi delte oss. Vertsmoren min og lillesosteren min dro til en kirke i nerheten mens jeg og storesosteren min dro til resturangen til kjeresten til sosteren min og ventet paa nyttaar der. Ved midnatt begynte allesammen aa danse og det ble sendt opp fyrverkeri i midtbyen.

Tiden etter jul har gaatt ganske fort. Jeg begynner aa bli litt for vandt til aa ha ferie, saa det blir merkelig aa gaa tilbake til skolen igjen. Skolen skulle egentlig bynt paa igjen torsdag 7 januar, men jeg fikk beskjed om at det var ingen som kom til aa gaa for mandag, saa da fikk jeg et par dager mer fri. Det viste seg at de hadde rett, i de fleste skolene var det bare 3 etter 4 fra hver klasse som dukket opp, og de fik beskjed om aa ta fri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar