søndag 20. desember 2009

Nochecita y mañanita

De har to adventstradisjoner her som jeg har faatt med meg (de har sikkert flere, men jeg har ikke faatt med meg flere...).

De to tradisjonene jeg tenker paa er nochecita og mañanita. Nochecita er som en slags julefeiring paa skolene, nesten alle skolene har dette. Da opnes skolene paa kvelden slik at alle som vil kan komme og det er salg av masse forskjellig mat og drikke og masse godt, og de har et stort show. Alle trinnene paa skolen maa bidra med noe, de fleste har en sang eller dans, men det er ogsaa noen som leser dikt, dramatiserer +++. I tillegg er det vanlig aa ha en dramatisering av juleevangeliet.

Mañanita er noe ganske annerledes, kort sagt saa er det en fyllefest paa hjul... Alle som vil vaere med samles rundt midnatt med biler, masse musikk og alkohol. Jeg dro paa dette etter en nochecita paa "la Salle" (en skole som ganske mange av vennene mine gaar paa). Vi moettes like ved skolen og ventet paa moren til ei veninne av meg som vi skulle dra sammen med. Rundt kl 00.30 begynnte vi og bevege paa seg i en tilrettelagt rute. I begynnelsen var alt ganske rolig, men utover natta naar folk hadde faatt i seg mer drikke ble musikken hoyere, menge skiftet biler, folk satt og laa oppaa taket paa bilene. Det var alltid noen gaaende mellom bilene, folk som danset til musikken og uansett hvor du var i del lange rekken med biler saa ver dt alltid musikk og mulighet til aa faa noe aa trikke. Det ble ganske skremmende etterhvert som folk ble mer og mer fulle, men det var definitivt en interessang og ganske morsom opplevelse. Etter mañanitaen dro vi til huset til an venn, til en sancocho-fest. Sancocho er en slags suppe som er veldig typisk mat her. Vi kom tilbake til huset ca 06.00 om morgenen.

De har menge forskjellige typer mañanitaer, universitetene har en, diverse klubber i byen ordner med en og saa er det en ekstremt rik og hesteglad mann her i byen som ordner med mañanita med hester, i noen av disse blir det leid inn band som kan spille paa et lasteplan gjennom hele natten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar