mandag 31. august 2009

helga med AFS

De siste dagene har vert ganske vanskelige. Jeg har ikke faatt plass paa noen skole, saa mens sostrene og vennene mine er paa skolen saa sitter jeg hjemme i leiligheten. Det er vanskelig for meg aa gaa ut fordi jeg bor i overste etage i en blokkleilighet, og jeg husker ikke hvilken ringekokke som er min, i tillegg kan jeg ikke gaa ut alene, fordi det er lett aa bli ranet eller saa vil jeg rote meg bort. Den yngste sosteren min er ofte hos venner og den eldre sosteren er paa universitetet saa de kan ikke ta meg med ut, og vennene mine har faatt beskjed om aa ikke kontakte meg fordi AFS er redd for at de vil paavirke avgjorelsen min angaaende familie og skole.

I helga var jeg paa en AFS leir og den bagynte med at det ikke var plass til fire av oss paa bussen som skulle til hovedstaden, saa vi maatte komme etter med en annen buss. Da vi kom fram skulle vi paa en fest med AFS, der skulle vi faa vite hvem vi skulle vo hos den natta ettersom selve leiren ikke begynte for paa lordagen. Jeg skulle sove hos en AFS frivillig som bor i midten av byen, men hun skulle paa bursdag til faren og onkelen sin, saa derfor maatta vi dra tidlig fra AFS festen for aa dra paa en bursdagsfest i stedet. Det var veldig merkelig aa komme inn til huset deres og vere med paa bursdagen uten aa vere en del av familien, men det gikk greit. faren til hun jeg skulle bo hos var veldig pratsom og ekstremt interresert i den Lutherske tro, saa jeg endte opp med aa diskutere religjon med bursdagsbarnet.

Paa lordag maatte vi staa opp tidlig for at vi kunne rekke bussen som gikk til leirstedet. Heldighvis var ikke turen saa veldig lang, men det var ekstremt varmt da vi kom ut av bussen. Vi bodde paa et leirsted litt oppe i fjellene og da vi kom frem var det stekende sol, i tillegg maatte vi vente ute en lang stund for aa faa vite hvor vi kunne sove. Selve leiren var veldig morsom, jeg fikk god kontakt med mange av de andre som bor i samme by som meg. Vi er ca 60 stk paa utveksling i landet, 23 fra Italia og ca 20 fra Tyskland, saa spraaket gikk for det meste i Spansk, Italiensk og Tysk...
Paa leiren fikk vi vite om alt vi ikke skulle gjore, forhaandsregler som er smart og ta, og vi fikk vite litt mer om kulturen i landet, i tillegg saa provde de aa lere oss de dansene som de danser her, det gikk ikke saa veldig bra, men det var morsomt aa see hvordan de danser her. Ellers paa leiren fikk jeg snakket med en leder om situasjonen min med familiene og skolene, og da fikk jeg vite at jeg maatte velge selv hvilken familie jeg skal bo i, og jeg maa si ifra til AFS og familien saa fort som mulig. Naar det gjelder skolen derimot fikk jeg ikke velge, de plassene jeg hadde paa de beste skolene hadde blitt gitt bord til noen andre saa jeg maa gaa paa den fattigste skolen, den skolen som er det nermeste du kommer til offentlig skole, men om jeg faar gaa der, vet jeg ikke ennaa. Vi tok en tur til skolen i dag (tirsdag) for aa snakke med rektor, men det saa ikke saa veldig ut som om hun ville ta meg imot som elev...

Da jeg kom tilbake til familien jeg bor hos etter leiren paa sondag dro jeg ut sammen med vertssosteren min, kjeresten hennes og soskenbarnet hennes. vi dro paa bowling og jeg vannt faktisk forste omgang, det var veldig morsomt. Under en av omgangene greide sosteren min faktisk og ta en bowlingkule og hun siktet paa banen, og skulle til aa kaste, men saa glapp hun den litt for tidlig slik at istedet for at kula gikk ut paa banen saa kastet hun den bak seg, og traff nesten kjeresten sin. Etter bowlingen dro vi aa spiste pizza, og da stoppet vi ved siden av motorveien hvor det var mange pizzabiler parkert og spiste pizza der, det var veldgi koselig, men det var ganske merkelig aa sitte ved siden av et lite plastikkbord ved siden av motorveien hvor alle raanerbilene kjorte forbi aa spise pizza.

I dag gikk jeg til skolen (som nevnt tidligere) for aa snakke med rektoren om jeg kan faa starte der. Da vi kom skulle de starte dagen, og det gjor de paa dne maaten at alle maa stille seg paa rekke og saa synger de nasjonalsangen mens de reiser flagget, etterpaa har de en andakt og leser litt fra bibelen for de synger en sang til. Det var ganske fasinerende, men det er vel noe jeg maa bli vant til dersom jeg faktisk faar plass paa den skolen.

Naa snart skal jeg ta kontakt med kontaktpersonen min her i Santiago for aa finne ut hordan det blir med skole og familie, det hadde vert greit aa faa avgjort det saa fort som mulig.

Jeg beklager for at jeg skriver saa merkelig, det er fordi jeg ikke faar internett tilgang paa min egen PC saa da maa jeg skrive med en PC herifra, og de har ikke de samme bokstavene...

Jeg skal skrive med snart.

3 kommentarer:

  1. ae villa ha valgt den familien der mora lage god mat! Hvis du bor saa hoeyt opp i blokka faar du jo litt trening bare av det, saa slipp du aa vei 100 kilo naar du kjem heim. Her i venezuela har itj vi raad te mat, saa ae kjaem sikkert te aa vei 60 kilo naar ae e tebake. men, men. Bare ta sjangsen paa den ringeklokka, hvis du ringe paa te feil saa bli du bare litt bedre kjent med naboen ogsaa vettu.) Du maa husk aa ta litt bilda mens du e der ogsaa da, legg ut litt paa sida her og. Kos deg videre!

    SvarSlett
  2. Får håpe det ordner seg med skole snart. Du er kjempesterk! Tenker på deg og gleder meg til å høre om det har gått i orden. Mange klemmer.

    SvarSlett
  3. Høres ut som du har hatt det koselig på leir da..
    Jeg håper virkelig at det ordner seg med skole og familie snart, du må si ifra så fort du vet noe mer! Savner deg masse masse <3
    Maria

    SvarSlett