torsdag 3. september 2009

Siste dagene har vært ganske kjedelige, jeg har fremdeles ikke begynt på skolen så dagene fortsetter som før med at jeg bare blir i huset. Jeg har besøkt skolen en gang til for å snakke med rektor og for å se om jeg hadde fått plass enda, men det er ingen forandring. Rektoren vet at jeg vil ha en plass på skolen og hun synes det er greit at jeg begynner, men jeg kan ikke komme enda ettersom AFS ikke har sendt papirene mine til skolen enda.
Skolen jeg skal gå på heter La Fatima og ligger i et ganske fattig strøk. Vertssøsteren min fortalte meg at for en liten stund siden hadde hun ganske langt hår, men hun var nødt til å klippe seg på grunn av området rundt skolen. Det er noen som tjener penger ved å selge hår til frisørsalonger, og de får inn håret ved å klippe det av tilfeldig forbipasserende. for ca 6 mnd siden hendte dette med ei jente som var på vei hjem fra skolen, noen menn kom bak henne med en saks og skulle klippe av henne håret, hun merket at det var noen bak henne, så hun snudde seg for å se hva det var. Akkurat da hun snudde seg skulle mannen til å klippe, så da hun snudde seg, bommet han på håret og traff henne i nakken i stedet, hun døde.
Jeg er ganske spendt på å gå på denne skolen, jeg tror ikke at noe slikt kommer til å hende, politiet likte ikke dette og det har ikke hendt noe ofte at menn prøver å klippe av kvinner håret så det er ikke det som bekymrer meg. Det er mest det at skolen er så forskjellig fra det jeg har opplevd før. I Ecuador opplevde jeg at vi var nødt til å stille opp på rekker og synge nasjonalsangen før skolen, så det er ikke så rart. Men skolen jeg går på er en katolsk privatskole, så hver dag før skolen har de en tale, de leser fra bibelen og synger nasjonalsangen og alt dette er veldig strengt, men når de kommer inn til timen blir alt ekstremt slapt. Så lenge du møter opp til første time har det ikke så mye å si hva du gjør resten av dagen. Det er veldig mye bråk i timen. Jeg har ikke vært i timen der, men kjenner flere som går på en mye mer disiplinert skole enn denne og til og med der er det fullstendig kao ri timen. Så det kan bli spennende å se hvordan jeg skal greie å følge med i timen når alle snakker samtideg som læreren...

Jeg har også fått høre litt mer om vertsfamilie, som jeg skrev i forive innlegg så hadde jeg snakket med AFS på leiren og fikk høre at jeg var nødt til å velge familie. Da jeg kom tilbake fra skkolen på mandag snakket vertsmoren min med AFS og de hadde fortalt henne om at jeg hadde snakket med dem om hvor jeg skulle bo, og da senkte hun selvfølgelig at jeg ikke likte familien hennes og ikke ville bo hos dem. Det ble en veldig ubehagelig samtale etterpå som startet med at hun kom rett bort til meg og sa: "Hvorfor vil ikke du bo her!?" Under samtalen fikk jeg høre at AFS hadde sagt til henne at jeg hadde aldre hatt et valg om hvor jeg skulle bo fordi AFS ikke likte den andre familien. Jeg fikk også høre at den eneste grunnen til at den andre familien fille ha meg boende hos meg var at jeg var blond og det er ganske stort å ha en blond europeer boende hos seg, så vertsmoren sa faktisk rett ut at den eneste grunnen til at den andre familien ville ha meg boende hos seg var for å bruke meg som "maskot" i sosiale sammenhenger. Alt det jeg fikk høre om AFS og den andre familien var ganske forvirrende, fordi uansett hvem jeg snakker med om det er AFS, eller de to vertsfamiliene så får jeg høre forskjellige versoner av ting, det er ganske frustrerende.
Uansett har det blitt slik at jeg mestsannsynlig blir boende her.

Til slutt vil jeg bare si tusen takk for alle trøstende ord og tips. De har hjulpet veldig mye.

2 kommentarer:

  1. så bra at ting ordner seg, tenker mye på deg her hjemme, og vil jo at du skal ha det best mulig <3
    Maria

    SvarSlett
  2. Lykke til, Vigdis!! Håper det ordner seg med alt om skole og familie og så videre! Håper det blir et kjempeflott år!
    Mange klemmer fra Ida, tremenningen din :) <3

    SvarSlett