torsdag 10. september 2009

Oppdatering

Jeg lovte at jeg skulle fortelle mer naar jeg fikk tid, saa naa kommer det...

Paa fredag i forige uke var jeg i sentrum med ei veninne fra AFS, det var ganske spennende ettersom ingen av oss hadde vaert i sentrum tidligere, og naa var vi der plutselig uten noen "innfodte". Turen begynte med en ganske varm kjoretur i en concho til et supermarked hvor vi skulle kjope en mobil slik at det ikke blir saa dyrt aa snakke med venner vi faar her. Dette supermarkedet var enormt! de hadde egene avdelinger for klaer, kosmetikk, mobler, mobiler, skolesaker+++ og alt var i en butikk! Senere gikk vi til et monument som er ganske kjent her, jeg spurt mange personer hva monumentet staar det for og hva det heter, men merkelig nok saa vet ingen svaret... Senere dro vi til et kjopesenter og kjopte is, og det er den beste isen jeg har spist paa lenge, jeg er ikke saa veldig glad i is, men akkurat det var helt fantastisk! Selvfolgelig var det ikke saa veldig enkelt aa komme seg fram til alle stedene, saa vi gikk oss bort flere ganger, men med hjelp fra hyggelige folk paa gaten og trivelige concho eiere, saa kom vi oss frem. Og paa veien motte vi mange spennende folk som fortalte oss masse os nattelivet i byen, hva som var verdt aa faa med seg, baade om natten og om dagen, hvor ting var osv. vi fikk ogsaa smake noe som kalles kokkosvann (vann fra kokkosnott) det var godt, men jeg ble lei av det ganske fort...

Senere den kvelden dro jeg ut med sosteren min, kjeresten og en venn av henne. De ville gjerne vise meg nattelivet, men de ble ikke helt enige om hvor vi kunne gaa saa det var ikke saa veldig spennende. Men jeg fikk se hva slags type steder folk gaar til om natten, og det er veldig annerledes fra norge. De har noen danseklubber, men de er veldig smaa, saa det er ikke saa veldig mange folk som kan vaere der. Paa en av klubbene var det saa fult av folk, og rommet var saa lite, at en av de som var inne i klubben faktisk svimte av pga oksygenmangel og ble fraktet til sykehuset. Etter det var jeg ikke saa veldig interesert i aa gaa til flere klubber, saa vi kjorte til et utested hvor folk kjoper seg noe aa drikke, og bare sitter aa prater. Det var ganske trivelig, men kjedelig i lengden.

Paa lordagen var det vaske dag. Hele huset og alle kjaerne skulle vaskes, saa jeg fikk ikke gjort saa mye paa dagen... men paa kvelden gikk jeg ut paa resturang sammen med sosteren min som bor i det huset hvor jeg ikke bor, to personer fra AFS som ogsaa bor i byen og brodrene til en av AFS deltagerne. Det var veldig trivelig aa snakke med dem igjen, og litt senere paa kvelden motte vi en av de andre AFSerne fra Norge, og det var veldig godt aa faa snakke norsk igjen! Det ble en veldig morsom kveld.

Sondag var det "bestefars" bursdagsselskap. Vi reiste i en concho (20 personer presset inn i en minibuss beregnet til 12) til "un campo". "Un campo" er som et lite boligomsaade utenfor byen hvor det bor ca 100 personer, alle kjenner alle. De som bor der bor i veldig fattige omgivelser. De fleste husene bestaar av ett stort rom hvor de har satt opp diverse skillevegger slik at det ser ut som flere rom. De bor langt unna mobildekning, har ikke internett, og har saa vidt elektrisitet og vann. Maten som ble laget for bursdagen ble laget paa baal. Alle husene er laget av mur, og veggene naar ikke helt opp til taket saa dersom det regner litt skraatt en dag er det stor sannsynlighet for at det kommer vann inn i huset (det vil det foresten gjore uansett, ettersom de ikke har ordentlige dorer og vinduer). Tross omgivelsene var det en veldig fin bursdag. Omgivelsene var veldig forskjellige enn her i Norge, men jeg likte meg der. Folkene er veldig hyggelige og maten er god, det var en veldig trivelig bursdag. Dominikanerne er veldig danseglade saa ut paa kvelden ble det dansing, og jeg fikk laere litt jeg ogsaa, men det gikk ikke saa veldig bra. Maten vi fikk var en typisk rett fra Dominikanske Republikk som heter Sancocho. Dette er en suppe som bestaar av tre forskjellige typer kjott, litt ris, poteter, avokado to typer banan: gul og gronn (dette er to forskjellige typer banan, ikke bare moden og umoden...) + litt ekstra som jeg ikke er helt sikker paa hva er... Senere paa kvelden fikk vi kake, den var veldig god, men vi fikk desverre ikke saa mye ettersom tradisjonene for kake paa fest er litt annerledes her enn i Norge, her har de bare en kake som skal deles paa alle gjestene. Det var en veldig morsom dag og jeg er glad for at jeg fikk lov til aa vaere med paa det.

Som jeg skrev i forrige innlegg saa har jeg begynt paa skolen, aa det har vart kjempe bra! Alle personene i klassen min har vaert kjempe hyggelige mot meg, de er veldgi inkluderende og snakker masse med meg. Selv om jeg bare forstaar halvparten av det de sier, saa er det godt aa vite at de onsker aa bli bedre kjent med meg. Skoledagen her er helt forskjellig fra Norge. Vi starter kl. 08.00 med flaggheising, alle maa staa i rekker, vi leser fra bibelen og synger nationalsangen. Etterpaa maa vi gaa i rekke inn til klasserommet. Med en gang vi kommer inn i klasserommet begynner alle sammen aa snakke, synge, danse spille basket (i klasserommet). jeg tror ikke vi har et eneste fredelig oyeblikk i lopet av hele dagen... men jeg liker det, det blir veldig mye i lengden, men det er saa spennende aa se hvordan ting fungerer og er her. Skolen min er ganske fattig, saa de har ikke raad til boker, saa i timen sitter lereren og dikterer, og vi sitter aa skriver. Jeg faar ikke med meg alt, saa da hjelper det veldig at de som sitter i nerheten tilbyr seg aa skrive for meg. Vi har en pause paa en time i lopet av hele dagen, og vi slutter kl. 13.00.
Folkene i klassen er veldig greie. Den forste jenta jeg ble kjent med var ei jente fra Ecuador, det var veldig morsomt aa bli kjent med henne. Hun var den eneste jenta som snakket til meg den forste dagen, de fleste som snakket med meg de forste dagene var gutter... det var litt merkelig, men heldigvis har jeg blitt bedre kjent med jentene i klassen naa.
Miljoet paa skolen er veldig forskjellig fra hva jeg er vandt til. Den forste dagen jeg var paa skolen, motte jeg rekter, hun kom bort, introduserte seg og ga jeg en klem og et kyss paa kinnet (klem og kyss paa kinnet er vanlig velkomsthilsen her). Jeg var klar over at det er slik du hilser paa andre folk her, men jeg trodde at skolen kanskje var et unntak for det, men det tok jeg helt feil. Paa skolen gaar det folk fra 6 arr - 23 aar, og alle er venner. Det har ikke noe aa si vilken klasse du gaar i, paa skolen er alle venner og kan snakke med alle. Forholdet mellom laerere og elever er ogsaa veldig forskjellig. Elevene kan komme inn til klasserommet haand i haand med laereren eller rektoren, de hilser paa hverandre med klem og kyss paa kinnet, de har til og med interne spoker med lererne, og lererne er helt med. Dersom en av elevene kommer med en frekk komentar til en lerer, kommer lereren med en frekk komentar tilbake. Jeg liker meg veldig godt paa denne skolen, og jeg er sikker paa at jeg skal faa oppleve masse morsomt i aar!

Jeg har ogsaa blitt med i en ungdomsgruppe i en katolsk kirke i nerheten av huset, jeg forstaar ikke saa veldig mye av det de sier, men folkene som gaar det er veldig snille, og heldighvis saa snakker de engelsk, saa det er lettere for meg aa forstaa naar de snakker til bare meg.

Til helga skal jeg paa et diskotek med to venner som er fast bestemt paa at jeg skal laere meg aa danse...
Jeg skal paa stranda med sosteren min en hel dag, og jeg skal mote venner fra skolen. Jeg gleder meg veldig.

1 kommentar:

  1. Oj, dette var informativt og spennende! Fint at du har det bra!:D

    SvarSlett